Vandaag tijd om dit topic tot afronding te brengen. Nou ja, het opbouwen is feitelijk de omgekeerde volgorde van het uit elkaar halen. Behalve de vastzittende bouten dan
![A55C7E9F-F624-421A-9A31-19CECB9E923D.jpeg (2 MiB) 9150 keer bekeken Maar natuurlijk maken we de boel eerst helemaal schoon. Geen verborgen metaalschilfers meer aanwezig.<br />De naaldlager weer terug gemonteerd door genoeg lagervet in de holte te smeren. De naalden ‘plak’ je er zo in. Tevens wat vet op de andere asbussen gedaan. Vervolgens de versnellingsbak weer voorzichtig terug monteren, het laatste stukje wat wrikken totdat de assen in de bussen glijden.](./download/file.php?id=5618&t=1)
- Maar natuurlijk maken we de boel eerst helemaal schoon. Geen verborgen metaalschilfers meer aanwezig.
De naaldlager weer terug gemonteerd door genoeg lagervet in de holte te smeren. De naalden ‘plak’ je er zo in. Tevens wat vet op de andere asbussen gedaan. Vervolgens de versnellingsbak weer voorzichtig terug monteren, het laatste stukje wat wrikken totdat de assen in de bussen glijden.
![D38E5851-B13D-4D0D-A550-9826DA24FABB.jpeg (2.33 MiB) 9150 keer bekeken Deze lijkt op het plaatje bij demonteren... maar deze is heel!<br />Na het aandraaien van de 4 bouten nog even de speling op de in- en uitgaande as gecontroleerd. Daarna even los het pookje op de schakelas en door alle versnellingen heen. Gaat ok (maar bedenk dat alles nog droog staat).](./download/file.php?id=5619&t=1)
- Deze lijkt op het plaatje bij demonteren... maar deze is heel!
Na het aandraaien van de 4 bouten nog even de speling op de in- en uitgaande as gecontroleerd. Daarna even los het pookje op de schakelas en door alle versnellingen heen. Gaat ok (maar bedenk dat alles nog droog staat).
![262B3C83-CCAA-49B2-9DA4-8CD74B749FD5.jpeg (2.17 MiB) 9150 keer bekeken Nu rustig verder opbouwen. Bij monteren van de koppeling zet ik het steunblokje op het lager, dan kan de stalen schijf nog iets draaien als ik hem met de hefboom over de 6 boutjes trek. (Dat kost een paar pogingen voordat hij er goed voor zit).](./download/file.php?id=5620&t=1)
- Nu rustig verder opbouwen. Bij monteren van de koppeling zet ik het steunblokje op het lager, dan kan de stalen schijf nog iets draaien als ik hem met de hefboom over de 6 boutjes trek. (Dat kost een paar pogingen voordat hij er goed voor zit).
Daarna de rest, is niet zo spannend meer. Monteer wel eerst (aan de andere zijde) je kettingtandwiel en ketting, dan kan je de boel beter vastzetten voor aandraaien van de krukasbout en het natrekken van de bout van je kettingtandwiel.
Vergeet niet om de primaire ketting te stellen (als de kast weer dicht zit) en olie (ik gebruik hiervoor 20W50) tot het juiste niveau te vullen.
Toegevoegd in 32 minuten 55 secondes:
Vanochtend was het zover. Hij is klaar!
De eerste startpoging riep wat vragen op. Waarom sputtert hij nu rook onder de tank vandaan? En hij ploft best hard. Zo herinnerde ik mij dat niet.
(maar dat is menselijk hè?)
Nou het antwoord kwam snel door: oh ja dat is waar ook. Ik had nog ergens een stel uitlaten liggen. Vergeten
Wat ben ik nog meer vergeten dan, hoorde ik mijzelf denken.
Toen ze erop zaten (ondertussen regende het maar wtf). Weer starten, optrekken en na een heel klein rondje de slippende koppeling wat strakker gezet. En daarna...
Heel rustig weggereden, naar 2e, naar 3e, de wijk uit, naar 4. Wat schakelt dit soepel. Harder. Harder... wat is dit toch een leuke fiets. En hij is nu nog beter dan voorheen!
Mijn dag kan niet meer stuk.
![Oke man :thumbsup:](./images/smilies/iconprs_thumbup.gif)